travelog anak melaka

travelog anak melaka
simple girl with a big dream

Saturday 10 May 2014

mak..oh emak..

lama sudah panggilan itu tidak aku sebut di mulut, meniti di bibir...sayu..

ramadhan bakal menjelang tiba...
setiap kali itu lah hati ku di rundum pilu...
mengenangkan ketiadaan mu..

kononnya esok hari ibu..
kononnya pulak hari-hari adalah hari ibu..

peliknya sewaktu emak ada
tidak pun aku peduli
hari ibu
mahupun hari lahir mu..

kesalnya bila emak sudah tiada
hari lahirmu apa maknanya
hari ibu pula aku hanya mampu memandang teman lain berbicara
meluahkan rasa terhadap ibu mereka

sungguh aku terbayang senyuman itu
senyum walau emak tak faham pun
apa yg kami bicara
apa yg kami sembunyikan dari dia

sungguh aku rindu nak bersalaman dengan tangan yg membesarkan aku
yg aku tak pernah tahu bagaimana
emak begitu tabah bersama ayah
membesarkan kami

sungguh aku teringat pipi cengkungnya
sewaktu kali terakhir berkesempatan menciumnya
yg selama ini amat jarang aku sentuh
sewaktu hayatnya

emak..
tak akan kembali lagi..
baru aku tahu betapa sepinya hidup
sungguh!
sepi ini tak tertanggung..
malah kata-kata ini semua pun tidak dapat nak melegakan rasa yg menggunung

emak..
halalkan lah setiap titis susumu kepada kami..
setiap titis susu yg pernah menyambung nyawa kami adik beradik

semoga emak di syurga menanti kami..


junainah
-anak no 6-


No comments: